LITERATURA POPOARELOR ORIENTALE
LITERATURA SUMERO-BABILONIANĂ (mesopotamieni, babilonieni, asirieni)
Cuprinde un număr impresionant de tăbliţe de argilă, cu scriere
cuneiformă, aceste producţii literare putând fi grupate în trei categorii:
·
literatură religioasă
·
scrieri
filozofico-morale
·
mituri
şi eposuri
Cea mai importantă este Epopeea lui Ghilgameş, cel
dintâi epos al omenirii, transmisă fragmentar în mai multe versiuni redactate
în diferite limbi din Asia Mică, a căror vechime se situează la începutul
mileniului al III-lea.
LITERATURA EGIPTEANĂ
Vechimea acesteia merge până aproape de anul 3000 î.Hr. cuprinzând o
mare varietate de texte, cele mai valoroase din punct de vedere artistic fiind imnurile
şi povestirile. Imnurile egiptene sunt adresate, în majoritate, zeului
Soare. Dacă la început cuprindeau numeroase aluzii la legendele despre viaţa
zeilor şi facerea lumii, treptat va domina caracterul de venerare a naturii.
Imnul lui Ekhnaton (sec XIV
î.Hr.), compus de faraonul Amenofis al IV-lea, transformă Soarele în zeu al iubirii, al binefacerii al
fertilităţii şi al păcii. Pentru prima dată apare ideea egalităţii tuturor
oamenilor în faţa Soarelui. Influenţează psalmul ebraic 104.
Povestea celor doi fraţi – oferă un realist şi sugestiv tablou al vieţii
şi ocupaţiilor obişnuite ale ţăranilor.
LITERATURA EBRAICĂ ( cananiţi, iudei şi israelieni)
Scrisă în limbile ebraică şi arameană, a suferit
influenţa literaturii babiloniene. Este cuprinsă aproape în exclusivitate în Vechiul
Testament, care însumează scrieri cu un caracter foarte variat şi datând
din epoci diferite. Dintre scrierile cu caracter pur literar mai importante
sunt sunt povestirile, operele lirice şi Cărţile profeţilor. Epicul cu
caracter realist este reprezentat de Povestea lui Iosif.
Primul loc în lirică îl ocupă Psalmii şi Cântarea
cântărilor. Din cei 150 de psalmi, se pare că aparţin regelui David cel
mult jumătate, aceştia fiind operă a mai mulţi poeţi anonimi. Caracterul lor
este foarte variat: imnuri, elegii, rugăciuni, ode etc. Este vizibilă influenţa
psalmilor penitenţiali (de căinţă)
babilonieni sau a imnului egiptean către Ehnaton în psalmul 104. Cântarea
cântărilor este un ansamblu de cântece erotice nupţiale, un poem de
dragoste de o sensibilitate luxuriantă şi de un lirism deosebit de puternic.
LITERATURA INDIANĂ
Este valoroasă mai ales prin cele peste o mie de imnuri care
alcătuiesc Rig-Veda. Aceste imnuri au caracter de adorare a elementelor
naturii şi sunt închinate soarelui, lunii, stelelor, vântului, ploii etc. Unele
au caracter cosmogonic sau filozofic.
Mahabharata şi Ramayana sunt cele două mari epopei ale
vechii literaturi indiene. Mahabharata este socotită cea mai mare operă
de imaginaţie a Asiei, subiectul constând în povestirea luptelor dintre două
neamuri ariene, finalul, de o rară măreţie, e un blestem al violenţei, un apel
la împăcarea neamurilor învrăjbite şi la lupta comună împotriva răului.
Ramayana, povestea prinţului Rama, este scrisă de poetul Valmiki cu
unul sau două secole mai târziu decât Mahabharata. Dar cel mai mare poet
al Indiei a fost Kalidasa, a cărui dramă – Sakuntala – a devenit celebră
în toată lumea (text admirat de Schiller şi Goethe şi tradus de George Coşbuc).
E povestea de dragoste şi devotament a fiicei adoptive a unui pustnic, respinsă
de iubitul ei, regele Duşanta.
LITERATURA
CHINEZĂ
Opera de bază a literaturii chineze, Cartea cântecelor,
o antologie de 300 de poezii populare, alcătuită de Confucius în sec.V î. Hr.
Sunt poezii cu teme foarte variate, reconstituind o imagine vie a vieţii
poporului, cu tradiţii, obiceiuri, preocupări de fiecare zi, constituind cea
mai preţioasă tradiţie realistă a poeziei clasice chineze.
China a dat literaturii universale doi mari poeţi: Li Taipe şi Tu Fu (sau Du Fu).
Primul cultivă o poezie elegantă, graţioasă, în care fineţea notaţiei se îmbină
cu puritatea sentimentului. Contemporanul său, Tu Fu, este superior prin
profunzimea sentimentului, realismul viziunii şi forţa expresiei. Prin
participarea afectivă intensă la viaţa timpului său, prin patosul dramatic al
expresiei, în care gem suferinţele şi durerea mulţimilor, Tu Fu nu e numai cel
mai mare poet al Chinei, ci şi unul dintre cei mai mari poeţi ai lumii.
LITERATURA PERSANĂ
Primul moment literar persan de
importanţă majoră este marcat
de poetul Ferdousi. Opera sa de mare întindere, Cartea regilor,
cu peste o sută de mii de versuri, este o grandioasă reconstituire a întregului
trecut, real sau legendar, al poporului persan. Materia operei o constituie
luptele, duelurile, scenele de vânătoare, de petreceri sau de război.
Aproximativ aceluiaşi timp îi aparţine un scriitor bine cunoscut
lumii civilizate – Omar Khayyam. Strălucit matematician, fizician,
astronom, medic şi filozof, autor a numeroase opere ştiinţifice scrise în
arabă, este şi autorul a circa 250 de catrene ( rubaiate). Caracterul
general al poeziei sale este dat de scepticismul şi pesimismul profund.
În sec. al XIII-lea, poetul persan
reprezentativ şi devenit poet
de mare circulaţie universală, este Saadi. Bustan ( Livada cu
fructe) şi Golestan (
Grădina florilor) sunt cele două capodopere ale sale, caracterizate prin
prezenţa elementelor autobiografice, a tonului de simplitate şi naturaleţe. Grădina
florilor, manual de bază în şcoli timp de şapte secole, este o suită de
povestiri în proză ritmată, întrerupte de versuri în care sunt concentrate
aforisme, precepte etice sau sfaturi pur practice, precum şi consideraţii care
transformă această operă într-o admirabilă oglindă a condiţiilor sociale ale
epocii.
LITERATURA ARABĂ
Opera care s-a bucurat de o faimă universală este O mie şi una de nopţi
(datând, probabil, din sec.al X-lea), o vastă culegere ( aproximativ 8000 de
pagini) de povestiri. Întâlnim aici poveşti de aventuri, de dragoste, de
călătorie sau pur fantastice. Astfel
societatea curţii şi capitalei este zugrăvită în ciclul lui Harun-al Raşid, în
ciclul călătoriilor lui Simdbad întâlnim
imaginea înfloririi activităţii comerciale şi marinăreşti din sec. al X-lea.
BIBLIOGRAFIE
1. Literatură universală - Manual pentru clasele a XI-a şi a XII-a, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994
2. Crestomaţie de literatură universală - Coord. Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Ed. Diacon Coresi, 1993
3. Istoria literaturii universale, vol. I de Ovidiu Drîmba, Ed. Saeculum I.O.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu